“Contrapuncti” (1991) is een driehoekig boek, met de hand ingebonden in fluweel. Het bestaat uit etsen waartussen met de hand gedrukte tekstfragmenten in verschillende talen staan die de Zuid-Italiaanse legende van Cola Pesce vertellen.
Recente tentoonstellingen:
• 30 juni – 17 juli 2022: First Book Night, BBK Kunstforum Düsseldorf.
• 1-24 april 2022: Posities in de artistieke productie van boeken en teksten, Galerie VBK Berlin.
Uitvoering
– 10 geëtste afbeeldingen en 10 handgezette en -gedrukte teksten op Hahnemühle papier
– formaat: een gelijkzijdige driehoek met een zijde van 36 cm.
– oplage: 50 exemplaren, waarvan de nummers 1/50 – 30/50 zijn uitgevoerd in een handgebonden boek met harde kaft, bekleed met goudbedrukt zwart fluweel. De nummers 31/50 – 50/50 bestaan uit losse prenten die kunnen worden ingelijst.
© Maria Korporal 1991
Het boek Contrapuncti vertelt het hoogtepunt van de legende van de Messinese duiker Cola Pesce en keizer Frederik II. De half mens half vis Cola Pesce kan voor een bijna onbeperkte tijd onder water blijven en dus in de diepste diepten naar de geheimen van de zee speuren. De keizer wil weten hoe het met de fundamenten van zijn rijk Sicilië is gesteld. Hij belooft Cola Pesce een gouden beker voor zijn diensten. Als de duiker weer boven komt en op de vraag van de keizer wat hij heeft gezien slechts kan antwoorden ‘Niets, edele heer’, gelooft de keizer gelooft hem niet. Diens smeekbede negerend, beveelt hij de duiker nogmaals en nóg verder in de duistere diepte af te dalen. Deze derde en laatste keer wordt Cola Pesce noodlottig.
Het boek Contrapuncti bestaat uit twee afdelingen: Re maggiore (de keizer) en Re minore (de duiker), die elk aan een kant – voor of achter – van het boek beginnen en in het midden samenkomen. Het boek heeft dus geen achterkant. Opent men het boek Re maggiore dan wijzen de driehoekige prenten met de punt naar boven. De afbeeldingen representeren organische vormen waarin men gelaatstrekken kan herkennen, en zijn in warme roodbruine en gouden kleuren (de aarde) uitgevoerd. De prenten in Re minore wijzen met de punt naar beneden en zijn in koele blauwgroene en zilveren kleuren (de zee). Re maggiore en Re minore hebben elk vijf tekstpagina’s, waarin de legende wordt geciteerd in evenveel talen.