Qorporal Quests

Qalvinist Qosmos

In mijn werkserie Qorporal Quests onderzoek ik de wereldwijde digitale ontwikkeling in crisistijden door analoge en digitale technieken te combineren – van houtskooltekeningen en flipboeken tot virtual reality, augmented reality en kunstmatige intelligentie – en zet ik aan tot reflectie. Na werken over wetenschap, klimaatverandering en kunstmatige intelligentie richt ik me in mijn nieuwste werk, Qalvinist Qosmos, op religie.
Qalvinist Qosmos is een werk in uitvoering – meer details volgen binnenkort!

Tentoonstellingen en presentaties:
• 23 januari – 8 maart 2025: MeeresStern, INSELGALERIE Berlin.

Italia Media Art Festival

Maria Korporal was guest artist bij de eerste editie van het Italia Media Art Festival, dat plaatsvond van 25 tot 27 oktober als onderdeel van de Rome Art Week, in de Gazometro van Rome tijdens de Maker Faire. Ze presenteerde haar video-installatie met augmented reality QLIMATE QRONOBOT – AI and the Future of Our Planet.

25-27 oktober 2024 in Rome
Openingstijden: 10.00 tot 19.00 uur.
Locatie: Gazometro in Rome
Adres: Via del Commercio 9

Officiële website: https://www.italiamediaartfestival.it

Klik hier om het persbericht te downloaden (docx, italiaans)

Qlimate Qronobot

AI and the Future of Our Planet

Het werk is een installatie met een augmented reality object en videoprojecties.

De Qlimate Qronobot is een robotachtig object dat bestaat uit kubussen, waarbij elke zijde is bedrukt met scanbare zwart-witcodes. Deze codes activeren verschillende augmented reality (AR)-scènes, met een geanimeerd, kleurrijk samenspel van analoge krijttekeningen, door AI gegenereerde vormen en teksten, en kleinere virtuele kubussen die deelnemen aan een complex balspel. Met dit werk onderzoek ik hoe AI een rol zou kunnen spelen in het aanpakken van klimaatverandering – vandaar de naam Qlimate Qronobot, waarbij “qrono” een tijdgerelateerde dimensie aan de robot toevoegt.
Ik vroeg een online AI: “Stel je voor dat je de Qlimate Qronobot bent en ik vraag je wat je kunt doen om de klimaatcrisis te bestrijden en onze planeet te redden. Wat zou je antwoorden?” De AI gaf verschillende antwoorden, die ik heb verwerkt in de AR-scènes. Deze antwoorden zijn alleen toegankelijk via technologie, wat benadrukt dat AI en andere digitale vooruitgangen fundamenteel afhankelijk zijn van energiebronnen. Dit legt de inherente tegenstelling bloot: hoewel AI potentieel biedt, is het gebruik ervan nauw verbonden met energieverbruik.

In de installatie wordt de Qlimate Qronobot verlicht door een videoprojectie van een dystopisch 360°-landschap, dat zowel het object als de muur erachter bedekt. Een aan het plafond gemonteerde webcam registreert de ronddraaiende Qronobot en zijn codes, die vervolgens door een vooraf geconfigureerde computer worden verwerkt om de augmented reality-scènes te activeren. De computer is verbonden met een projector die de AR-scènes op een aparte muur weergeeft. De grijstinten van het 360-graden landschap worden omgezet in regenboogkleuren.

Gasten kunnen de robot ook scannen met hun smartphones en erin kijken – de augmented reality is zowel op de mobiele telefoons van de bezoekers als op de projectie in de aangrenzende ruimte te zien. Op deze manier worden mensen onderdeel van de augmented reality-projectie.

Maria Korporal stelt haar Qlimate Qronobot voor

Maria Korporal stelt haar Qlimate Qronobot voor (klik op de afbeelding om de video te openen)

De installatie in de tentoonstelling

De installatie in de tentoonstelling in GG3 Group Global 3000 (klik op de afbeelding om de video te openen)

“Qlimate Qronobot” is onderdeel van het project Qorporal Quests: een reeks multimedia-installaties waarin ik de wereldwijde digitale ontwikkeling in tijden van oorlog en klimaatverandering ter discussie stel. Oplossingen worden gegeven door een samenspel van analoge en digitale technologie.

Tentoonstellingen en presentaties:
• 25-27 oktober 2024: Italia Media Art Festival, als onderdeel van de Rome Art Week op de Maker Faire, Gazometro van Rome.
• 19 juli – 16 augustus 2024: Qlimate Qronobot. AI and the Future of our Planet. Solo tentoonstelling van Maria Korporal in GG3 / Group Global 3000, Berlijn. In deze tentoonstelling toont de kunstenares ook haar video’s Passing By, Give us back our shadows, Breathing Bags, Wandel en The Wishing Table.

 

 

A quick walk in the exhibition in GG3 Group Global 3000 
(click on the image to open the video)

Enkele indrukken van de tentoonstelling tijdens het Italia Media Art Festival:

Questioning Qats

Dit is de trailer/presentatie van de 360° VR-film en installatie “QUESTIONING QATS – Ceci n’est pas un chat” door Maria Korporal.

“Ceci n’est pas un chat” (Dit is geen kat) – met deze eigentijdse parodie op de bekende uitspraak van surrealistisch schilder René Magritte, verkent Maria Korporal de identiteit van AI-chatbots en speelt met de veranderende betekenissen van het woord “chat” in het Frans en Engels. Is een chat een kat?

Op een houten laptop met krijtborden vindt door middel van krijtanimatie een onderhoudende dialoog plaats, waarin de kunstenares afwisselend vragen stelt in het Frans en Engels om een chatbot uit te lokken, een verklaring over zijn identiteit te geven. De conclusie: “Een onwerkelijke kat in een virtuele chat” is betekenisvol voor de scène van de virtual reality film – een surreëel 360° landschap met ondefinieerbare objecten en structuren, en opvallend grote katten, allemaal in een hoekige low-poly stijl. De kunstenares genereerde dit landschap met kunstmatige intelligentie en intervenieerde vervolgens met menselijke elementen, variërend van analoog tot digitaal.

Naast de eerder genoemde geanimeerde houten laptop is er een roterende sferische kop van een retro-elektrische typemachine, die letters over de grond verspreidt en af en toe concepten vormt. Talloze geanimeerde pasteltekeningen met tekens en symbolen zijn als bewegende graffiti over de structuren in het landschap verspreid. Een roterende bol – of is het een zwart gat? – onthult een wervelwind van tekens en teksten, die soms een kortsluiting ondergaan.

Een belangrijk element wordt gevormd door de dialogen tussen de chat-katten, die als lopende tekst op enkele muren verschijnen. De kunstenares opende ChatGPT in twee verschillende browservensters en kopieerde de vragen en antwoorden van de ene chatbot naar de andere en vice versa. Op deze manier praten twee chatbots met elkaar. Het resultaat is verbluffend: dialogen over favoriete boeken, interesses en wensen komen naar voren zonder menselijke tussenkomst. Dit doet ons afvragen: hebben chatbots echt een zelfstandige identiteit?

De virtual reality film “Questioning Qats – Ceci n’est pas un chat” kan worden gezien met elke VR-headset of op een computerscherm met een muis.

De film kan onafhankelijk worden gepresenteerd of als onderdeel van een installatie, waarbij de houten laptop in materiële vorm is inbegrepen. Een code op de laptop kan worden gescand om toegang te krijgen tot een 3D-geanimeerde chat-kat in augmented reality.

De soundtrack van het werk is gecomponeerd met de elektromagnetische emissies van routers, switches en ventilatoren in een serverruimte, gevonden in het public domain, onderbroken door kattengeluiden die door de kunstenares zijn gegenereerd op een kleine miauwende synthesizer.

“Questioning Qats – Ceci n’est pas un chat” is onderdeel van het project Qorporal Quests: een reeks multimedia-installaties waarin Maria Korporal de wereldwijde digitale ontwikkeling in tijden van oorlog en klimaatverandering ter discussie stelt. Oplossingen worden gegeven door een samenspel van analoge en digitale technologie.

Tentoonstellingen en presentaties:
• 2-7 december 2024: Field of View, Texas A&M University, College Station, TX, USA.
• 10-15 september 2024: #NarrarElFuturo: X Festival de Cine & Nuevos Medios, Bogotá, Colombia.
• 23 februari – 10 maart 2024: Wahrheit Wirklichkeit Realität, Galerie VBK Berlin.

Concept, beeldmateriaal, camera, tekeningen, animatie, editing, geluid, AR-programmering © Maria Korporal, 2024

Het blanco model voor de 3D kat in het AR onderdeel is van Brenna Souza – sironai en is gedownload van Thingiverse onder licentie CC BY-NC: https://www.thingiverse.com/thing:2574178/makes

An Unreal Cat in a Virtual Chat

“Ceci n’est pas un chat” (Dit is geen kat) – met deze eigentijdse parodie op de bekende uitspraak van surrealistisch schilder René Magritte, verkent Maria Korporal de identiteit van AI-chatbots en speelt met de veranderende betekenissen van het woord “chat” in het Frans en Engels. Is een chat een kat?
Op een houten laptop met krijtborden vindt door middel van krijtanimatie een onderhoudende dialoog plaats, waarin de kunstenares afwisselend vragen stelt in het Frans en Engels om een chatbot uit te lokken, een verklaring over zijn identiteit te geven. De conclusie: “Een onwerkelijke kat in een virtuele chat” klinkt als een compromis, maar doet ook nadenken over de mate waarin kunstmatige intelligentie gebaseerd is op waarheid.
De houten laptop bestaat in materiële vorm en kan ook in tentoonstellingen als object worden gepresenteerd. Een code op de laptop kan worden gescand om toegang te krijgen tot een 3D-geanimeerde chat-kat in augmented reality.
De soundtrack van het werk is gecomponeerd met de elektromagnetische emissies van routers, switches en ventilatoren in een serverruimte, gevonden in het public domain, onderbroken door kattengeluiden die door de kunstenares zijn gegenereerd op een kleine miauwende synthesizer.

“An unreal cat in a virtual chat” wordt ook gepresenterd als deel van de installatie / VR video Questioning Qats – Ceci n’est pas un chat, dat bij het project Qorporal Quests hoort: een reeks multimedia-installaties waarin Maria Korporal de wereldwijde digitale ontwikkeling in tijden van oorlog en klimaatverandering ter discussie stelt. Oplossingen worden gegeven door een samenspel van analoge en digitale technologie.

titel: An Unreal Cat in a Virtual Chat
techniek: Experimentele video en animatie
tijdsduur: 3’38”
jaar: 2024
concept, camera, tekening, animatie, geluid, effecten en montage: Maria Korporal

© Maria Korporal 2024

Blijf in contact om op de hoogte te blijven van voorstellingen!

Wahrheit – Wirklichkeit – Realität

Tentoonstelling in Galerie Verein Berliner Künstler
Schöneberger Ufer 57, 10785 Berlijn

23 februari – 10 maart 2024

Kunstenaars: Steffen Blunk, Christoph Damm, Christian Ebel, Kim Dotty Hachmann, Andreas Helfer, Karsten Kelsch, Maria Korporal, Jonathan Meese, Katrin Salentin, Anna Staffel, Dietmar Spiller, Ila Wingen

Opening: Vrijdag 23.02.2024, 19 uur
Inleiding: Ila Wingen, 19:30 uur
Performance: Anna Staffel
Muziek: Andreas Helfer (trompet) en Peter Lindenberg (drums)

Artist talk: 3 maart 2024, vanaf 16 uur
met een improvisatie door: Dietmar Spiller (woorden) en Stephan Groß (gitaar)

Finissage: 10 maart 2024, 16-18 uur

Concept en samenstelling: Christoph Damm.

Er verschijnt een catalogus bij de tentoonstelling.

• Download de uitnodiging in pdf

In deze tentoonstelling presenteert Maria Korporal haar nieuwe multimediale VR-AR installatie QUESTIONING QATS – Ceci n’est pas un chat.

Digitales Chaos, Moderne Erhabenheit

24 november 2023 – 12 januari 2024: “Digitales Chaos, Moderne Erhabenheit”, een groepstentoonstelling in de Green Hill Gallery – Kulturschöpfer e.V., Berlijn
De tentoostelling op de website van de galerie: https://www.kulturschoepfer.de/ghgdigitaleschaos

Maria Korporal vertoont haar augmented reality / flipbook installatie Qat Qube – Is Schrödinger’s kat dood of levend? in deze tentoonstelling.

Deelnemende kunstenaars:

Mathieu Cardosi
Samuel Davies
drain.land
Maria Korporal
Joana Lucas
Sieglinde Obexer
Eleanor Oliver

 

IRRITATION

Drie culturele instellingen uit twee landen hebben hun krachten gebundeld om de artistieke dialoog met elkaar voort te zetten die in 2022 al begon in Berlijn met IRRITATION – Preview en in juni 2023 werd voortgezet in Schaffhausen met IRRITATION: The Art of Getting Lost.

Opening van de derde etappe
Tentoonstelling IRRITATION: een maximale esthetische verwarring
6.10.-29.10.2023
Verein Berliner Künstler, Schöneberger Ufer 57, 10785 Berlin

Opening: 06.10.2023, 19:00 uur
Welkom en korte introductie door Sabine Schneider en Simone Kornfeld.

Artists talks en interviews zullen dagelijks worden gehouden en gepubliceerd tijdens de tentoonstellingsperiode. Op zondag 15.10.23 om 16 uur is er een vocale performance van SOOKI. Finissage 29.10.23, 16 uur met een performance van Alexandra Moskovchuk en de presentatie van de catalogus.

IRRITATION – a maximum aesthetic confusion is het 3de deel van de gezamenlijke multimediale tentoonstelling van kunstenaars uit Zwitserland en Berlijn met de generische term “Irritation”. In de vorige tentoonstelling in VEBIKUS Kunsthalle Schaffhausen, met als ondertitel “The Art of getting lost”, lag de nadruk op sociaal-politieke en maatschappijkritische thema’s van de huidige ontwikkelingen, waarbij “Irritation…” concreter werd opgevat.

In Berlijn wordt het idee van creatieve wanorde en de daaruit voortvloeiende mogelijkheden voor sociale transformatieprocessen als uitgangspunt genomen. Met het credo: kunst is een dochter van vrijheid. Alleen dwaling is leven… (vrij naar Schiller), in de zin van verwarring, dwaling, irritatie als een concept van herontdekking door onzekerheid, verwarring, verwarring, opwinding.
Het concept voorziet in een dialoog tussen 10 Zwitserse posities en 10 Duitse kunstenaars, samengesteld in samenwerking met VEBIKUS Kunsthalle Schaffhausen en FATart Schaffhausen.

Idee en algemeen concept: Simone Kornfeld.

Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus.

In deze tentoonstelling presenteert Maria Korporal haar AR installatie QAT QUBE – Is Schrödinger’s kat dood of levend?.

 

IRRITATION – een maximale esthetische verwarring

Kunstenaressen: Sandra BECKER • Judith BRUNNER • Angelika DREHER • Renate EISENEGGER • Simone KORNFELD • Maria KORPORAL • Ina LINDEMANN • Ameneh MOAYEDI • Angela MARZULLO • Marianne METTLER • Alexandra MOSKOVCHUK • Ursina Gabriela ROESCH • Corinna ROSTECK • Leo Bettina ROOST • Sabine SCHNEIDER • SOOKI • Andrea SUNDER-PLASSMANN • Sigi TORINUS • Rosemarie VOGT-RIPPMANN • Ila WINGEN • Ying XU

Een samenwerkingsproject VBK Berlijn – VEBIKUS Kunsthalle Schaffhausen & FATart
Simone Kornfeld: Projectinitiator en curator VBK Berlijn
Angelika Dreher, Ying Xu: curatoren VEBIKUS Kunsthalle
Martina Venanzoni: Curator FATart

• Download de uitnodigingskaart in PDF

• Download het persbericht in PDF (met afbeeldingen en links van de deelnemende kunstenaressen)